Tekstgrootte
In juli 2023 hebben wij te horen gekregen dat het Ministerie van Onderwijs akkoord is gegaan om de pilot "Tweetalig Onderwijs" (TPO), en de positieve resultaten daarvan, een vervolg te geven. Wij zijn erg blij met dit akkoord. Dit betekent dat er gestart wordt met een aanpassing van het Inrichtingsbesluit WPO, om het mogelijk te maken dat scholen een tweede onderwijstaal (Engels, Frans of Duits) kunnen hanteren voor maximaal de helft van de onderwijstijd, in plaats van de huidige 15 procent. Lees hier meer over het succes van de pilot en de plannen voor de toekomst (Rijksoverheid).
Acht jaar lang maakten wij deel uit van de pilot TPO. Deze pilot werd geleid door een consortium van onderzoekers van ITS, de Universiteit Maastricht, de Radboud Universiteit, het Expertisecentrum, en het Voorstudie pilot Primair Tweetalig Onderwijs (GION, Universiteit Utrecht) in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Samen hebben zij het onderzoekstraject opgezet onder de naam FOTO (Flankerend Onderzoek Tweetalig primair Onderwijs).
Voor deze pilot zijn de volgende hoofdvraag en deelvragen geformuleerd:
Hoofdvraag: Hoe wordt TPO vormgegeven en wat is het effect op de Engelse en Nederlandse taalvaardigheid?
Deelvragen:
Naast de experimentele groep van de twaalf scholen die met TPO zijn gestart, waren er twee controlegroepen. De eerste groep bestond uit scholen die vanaf groep 1 met vroeg vreemdetalenonderwijs (VVTO) Engels (60 minuten Engels per week) begonnen. De tweede groep kende geen programma voor Engels in de onderbouw. Deze drie groepen zijn acht jaar lang gevolgd op zowel hun Nederlandse als Engelse basisvaardigheden. Hieronder vindt u het uitgebreide rapport met de resultaten van deze metingen van het Flankerend Wetenschappelijk Onderzoek (FOTO).