Tekstgrootte
IPC (International Primary Curriculum) omvat vakken zoals geschiedenis, techniek, creatieve vorming, natuur, aardrijkskunde en internationaal. Het draait om ontdekkend leren, waarbij leerlingen vragen stellen en actief problemen oplossen. Ze oriënteren zich op hun omgeving en de wereld, zowel dichtbij als veraf, en maken kennis met cultureel erfgoed. Zelfgestuurd leren, waarbij leerlingen hun eigen leerdoelen ontdekken, is net zo belangrijk als de doelen van de leerkracht. Dit proces bevordert hun betrokkenheid en ontwikkeling van vaardigheden, waaronder executieve functies.
Voor meer informatie, kijk op https://www.ipc-nederland.nl/.
Binnen IPC staat onder andere wereldburgerschap centraal. Er wordt binnen onze thema’s aandacht besteed aan internationalisering, verschillende culturen, gebruiken en omgangsvormen. Openbare scholen zijn wettelijk verplicht om humanistisch (HVO) of godsdienstig vormingsonderwijs (GVO) aan te bieden aan haar leerlingen. Deze oriëntatie op vormingsonderwijs ondersteunen wij van harte omdat dit past bij onze missie en visie op wereldburgerschap en binnen IPC.
Wat houdt dit in?
Onze leerlingen in groep 7 en 8 maken kennis met boeddhisme, hindoeïsme, humanisme, islam, jodendom, katholicisme en protestantisme. Elk jaar staan drie stromingen centraal, met aandacht voor diversiteit en respect voor verschillende geloven, terwijl wij als openbare school neutraal blijven
In deze lessen staan de volgende doelen centraal:
Kennismaking met de verschillende levensbeschouwelijke en religieuze stromingen
Met elkaar in gesprek komen om zo via deze invalshoek elkaar te begrijpen en te respecteren.
Bijdragen aan de identiteitsontwikkeling, welzijn en de trots van kinderen
De leerlingen volgen vijf wekelijkse lessen in drie groepen, elk vanuit een andere levensbeschouwelijke stroming. Vier weken werken ze onder leiding van een vakleerkracht aan een thema. In de vijfde week presenteren ze hun inzichten en gaan in dialoog. De eigen leerkrachten zijn hierbij betrokken. Daarna starten nieuwe lessen, waarbij de groepen van invalshoek wisselen en een nieuw thema behandelen.