Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Stichting BOOR
    • Visie Harbour IBSR
    • Ons team
    • Ouderbetrokkenheid
    • Job Academie
    • Pilot "Tweetalig onderwijs"
    • Samenwerkingspartners
    • Protocollen
  • Ons tweetalige onderwijs
    • Taal (Nederlands & Engels)
    • Rekenen
    • IPC & Burgerschap
    • Executieve functies & Bewegend leren
    • Zorg
    • Gezonde school
    • Muziek en Gym
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster en studiedagen
    • Kalender / schoolgids
    • VSO / BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Klachtenregeling
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Leerlingen
    • Student Council
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Aanmelden
  • Contact

Wij verkennen de wereld en bouwen aan onze toekomst!

IPC & Burgerschap

 

IPC (International Primary Curriculum) omvat vakken zoals geschiedenis, techniek, creatieve vorming, natuur, aardrijkskunde en internationaal. Het draait om ontdekkend leren, waarbij leerlingen vragen stellen en actief problemen oplossen. Ze oriënteren zich op hun omgeving en de wereld, zowel dichtbij als veraf, en maken kennis met cultureel erfgoed. Zelfgestuurd leren, waarbij leerlingen hun eigen leerdoelen ontdekken, is net zo belangrijk als de doelen van de leerkracht. Dit proces bevordert hun betrokkenheid en ontwikkeling van vaardigheden, waaronder executieve functies.

Voor meer informatie, kijk op https://www.ipc-nederland.nl/.

Binnen IPC staat onder andere wereldburgerschap centraal. Er wordt binnen onze thema’s aandacht besteed aan internationalisering,  verschillende culturen, gebruiken en omgangsvormen. Openbare scholen zijn wettelijk verplicht om humanistisch (HVO) of godsdienstig vormingsonderwijs (GVO) aan te bieden aan haar leerlingen. Deze oriëntatie op vormingsonderwijs ondersteunen wij van harte omdat dit past bij onze missie en visie op wereldburgerschap en binnen IPC. 

Wat houdt dit in? 

Onze leerlingen in groep 7 en 8 maken kennis met boeddhisme, hindoeïsme, humanisme, islam, jodendom, katholicisme en protestantisme. Elk jaar staan drie stromingen centraal, met aandacht voor diversiteit en respect voor verschillende geloven, terwijl wij als openbare school neutraal blijven

 In deze lessen staan de volgende doelen centraal: 

  • Kennismaking met de verschillende levensbeschouwelijke en religieuze stromingen

  • Met elkaar in gesprek komen om zo via deze invalshoek elkaar te begrijpen en te respecteren. 

  • Bijdragen aan de identiteitsontwikkeling,  welzijn en de trots van kinderen 

De leerlingen volgen vijf wekelijkse lessen in drie groepen, elk vanuit een andere levensbeschouwelijke stroming. Vier weken werken ze onder leiding van een vakleerkracht aan een thema. In de vijfde week presenteren ze hun inzichten en gaan in dialoog. De eigen leerkrachten zijn hierbij betrokken. Daarna starten nieuwe lessen, waarbij de groepen van invalshoek wisselen en een nieuw thema behandelen.

IPC helpt leerlingen bewust te worden van hun ontwikkeling en ondersteunt hen in hun groei tot actieve wereldburgers.

(Tijdens het IPC thema 'Kunst'.)
Onze school Stichting BOOR Visie Harbour IBSR Ons team Ouderbetrokkenheid Job Academie Pilot "Tweetalig onderwijs" Samenwerkingspartners Protocollen
Ons tweetalige onderwijs Taal (Nederlands & Engels) Rekenen IPC & Burgerschap Executieve functies & Bewegend leren Zorg Gezonde school Muziek en Gym
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster en studiedagen Kalender / schoolgids VSO / BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Klachtenregeling Veelgestelde vragen (FAQ)
Leerlingen Student Council Groep 1/2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Aanmelden
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools