Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Stichting BOOR
    • Visie Harbour IBSR
    • Ons team
    • Ouderbetrokkenheid
    • Job Academie
    • Pilot "Tweetalig onderwijs"
    • Samenwerkingspartners
    • Protocollen
  • Ons tweetalige onderwijs
    • Taal (Nederlands & Engels)
    • Rekenen
    • IPC & Burgerschap
    • Executieve functies & Bewegend leren
    • Zorg
    • Gezonde school
    • Muziek en Gym
  • Praktische informatie
    • Schooltijden
    • Ouderbijdrage
    • Vakantierooster en studiedagen
    • Kalender / schoolgids
    • VSO / BSO
    • Privacy en Veiligheid
    • Verlof aanvragen
    • Klachtenregeling
    • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Leerlingen
    • Student Council
    • Groep 1/2
    • Groep 3
    • Groep 4
    • Groep 5
    • Groep 6
    • Groep 7
    • Groep 8
  • Aanmelden
  • Contact

Bewegend leren en executieve functies gaan hand in hand om kinderen te helpen hun volledige potentieel te bereiken

Executieve functies & Bewegend leren

Bewegend Leren en Ontwikkeling van Executieve Functies

We hechten veel waarde aan bewegend leren. Daarom worden rekenen, spelling en taal vaak aangeboden via actieve leeractiviteiten. Speciaal voor de groepen 3, 4, en 5 organiseren we doe-dagen, waarbij leerlingen door middel van praktische opdrachten en spellen leren. Dit sluit aan bij onze focus op het ontwikkelen van executieve functies, de kernvaardigheden die noodzakelijk zijn voor het reguleren van gedrag en het bevorderen van leren.

De Boot Metafoor en Stippestappen Methode

Onze leerkrachten en leerlingen gebruiken de metafoor van een boot om de executieve functies te activeren. Met termen zoals 'geef je schroef een zwengel' voor taakinitiatie en 'let op je toerenteller' voor impulsbeheersing, maken we de ontwikkeling van deze vaardigheden inzichtelijk en toegankelijk.

 

De 'Stippestappen' methode, verbeeld door het figuurtje Stippe, gidst de kinderen door het proces van leren met stappen zoals plannen, uitvoeren, en reflecteren. Deze aanpak wordt geïntegreerd in al onze lessen, waaronder rekenen, begrijpend lezen, en spellen. Hieronder kunt u hier een voorbeeld van zien. 

stappenplan spelling groep 4.pdf

 

Het ik rapport

Vanaf groep 3 vullen de kinderen samen met de leerkracht een 'ik rapport' in. In dit rapport geven zowel het kind, als de leerkracht aan waar de leerling staat als het gaat om de executieve functies van de boot. Is het kind 'beginning', 'developing' of 'mastering' in het toepassen van de vaardigheden? Het ik-rapport geeft een beeld van de ontwikkeling van het kind en wordt met ouders besproken tijdens de verschillende contact momenten die er zijn gedurende het schooljaar. 

Onze school Stichting BOOR Visie Harbour IBSR Ons team Ouderbetrokkenheid Job Academie Pilot "Tweetalig onderwijs" Samenwerkingspartners Protocollen
Ons tweetalige onderwijs Taal (Nederlands & Engels) Rekenen IPC & Burgerschap Executieve functies & Bewegend leren Zorg Gezonde school Muziek en Gym
Praktische informatie Schooltijden Ouderbijdrage Vakantierooster en studiedagen Kalender / schoolgids VSO / BSO Privacy en Veiligheid Verlof aanvragen Klachtenregeling Veelgestelde vragen (FAQ)
Leerlingen Student Council Groep 1/2 Groep 3 Groep 4 Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8
Aanmelden
Contact
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools