Tekstgrootte
We hechten veel waarde aan bewegend leren. Daarom worden rekenen, spelling en taal vaak aangeboden via actieve leeractiviteiten. Speciaal voor de groepen 3, 4, en 5 organiseren we doe-dagen, waarbij leerlingen door middel van praktische opdrachten en spellen leren. Dit sluit aan bij onze focus op het ontwikkelen van executieve functies, de kernvaardigheden die noodzakelijk zijn voor het reguleren van gedrag en het bevorderen van leren.
Onze leerkrachten en leerlingen gebruiken de metafoor van een boot om de executieve functies te activeren. Met termen zoals 'geef je schroef een zwengel' voor taakinitiatie en 'let op je toerenteller' voor impulsbeheersing, maken we de ontwikkeling van deze vaardigheden inzichtelijk en toegankelijk.
De 'Stippestappen' methode, verbeeld door het figuurtje Stippe, gidst de kinderen door het proces van leren met stappen zoals plannen, uitvoeren, en reflecteren. Deze aanpak wordt geïntegreerd in al onze lessen, waaronder rekenen, begrijpend lezen, en spellen. Hieronder kunt u hier een voorbeeld van zien.
Het ik rapport
Vanaf groep 3 vullen de kinderen samen met de leerkracht een 'ik rapport' in. In dit rapport geven zowel het kind, als de leerkracht aan waar de leerling staat als het gaat om de executieve functies van de boot. Is het kind 'beginning', 'developing' of 'mastering' in het toepassen van de vaardigheden? Het ik-rapport geeft een beeld van de ontwikkeling van het kind en wordt met ouders besproken tijdens de verschillende contact momenten die er zijn gedurende het schooljaar.